Orgelrestauratie
Het orgel in onze kerk heeft in de periode januari t/m juni 2018 een grote restauratie ondergaan.
De kas van het instrument stamt uit het begin van de 18e eeuw. Toen maakte Jacob Cools een eenklaviers orgel voor de Waalse kerk in Rotterdam. In de loop van de tijd werkten orgelbouwers als Moreau, Heyneman en Jonathan Bätz aan het instrument, waarbij het werd uitgebreid met een bovenwerk. In 1865 werd het orgel overgeplaatst naar Numansdorp. In 1914 plaatste Jan van der Kley in de oude kas een nieuw, pneumatisch orgel. Toen dit instrument niet meer voldeed, bouwden de Gebroeders Van Vulpen in 1967/1968 in de oude kas een nieuw orgel. In 1986 zorgde deze Utrechtse orgelbouwer voor een uitbreiding. Het orgel telt nu zeventien stemmen, verdeeld over hoofdwerk, bovenwerk en pedaal. Na een grootschalige restauratie van de Dorpskerk van Numansdorp in 2014, was nu het orgel aan de beurt. Daarbij ging de aandacht met name uit naar de rijk gesneden orgelkas van Cools uit 1707. Het orgelfront werd gerestaureerd door schildersbedrijf De Jongh uit Waardenburg, in samenwerking met de firma Snijders uit Numansdorp. Ook het binnenwerk van het orgel onderging een renovatie. Daarbij werd het orgel met twee registers (een Baarpijp 8’ en een Schalmei 4’) uitgebreid. De werkzaamheden werden uitgevoerd door orgelbouwer Hendriksen & Reitsma uit Nunspeet. Adviseur van het project was Dirk Bakker uit Piershil.

Orgelfimpjes van de laatste naar de eerste.